
Het eerste autonome ISPS-toegangssysteem
Al meer dan 15 jaar is de kade van Nobel ISPS-gecertificeerd. Omdat de wet- en regelgeving de afgelopen jaren verder is aangescherpt, was Nobel verplicht om vergaande beveiligingsmaatregelen te nemen.
Hoewel ISPS bijdraagt aan veiligheid voor crew en terminalpersoneel, weten zowel agenten als schippers dat de bijbehorende regelgeving de administratieve lasten verzwaart. Toegangsverlening en het efficiënt laden en lossen kan hierdoor omslachtig en tijdrovend zijn. Verder zijn de kosten hoog omdat de uitvoering van de ISPS-wetgeving tot op heden een structurele inzet vraagt van beveiligingspersoneel.
Daarnaast staat de kade van Nobel bekend als een zeer centrale en toegankelijke kade. Uiteraard wilde Nobel zo bekend blijven staan. Niet alleen voor zeeschepen maar juist ook voor de binnenvaart die niet gebonden is aan de ISPS-regeling en voor bezoekers die wekelijks de winkel, het magazijn en het kantoor van Nobel bezoeken.
Nobel stelde zichzelf daarom de vraag: hoe kunnen we het ISPS-proces vereenvoudigen, zonder concessies te doen aan de Europese veiligheidsmaatregelen, terwijl de bereikbaarheid en gastvrijheid verzekerd blijft op de kade van Nobel met behoud van het ISPS-certificaat?
Samenwerking met Ship2Port
Het antwoord werd gevonden in samenwerking met Ship2Port, onderdeel van Royal Dirk Zwager. Samen ontwikkelden Ship2Port en Nobel, op de kade van Nobel, een autonoom ISPS-toegangssysteem. Via dit systeem kunnen onder anderen bezoekers, leveranciers en crewleden eenvoudig toegang krijgen tot de terminal met alleen een internetverbinding en hun telefoon.
Ship2Port heeft een app ontwikkeld waarmee men een toegangsaanvraag kan indienen voor een van de drie specifieke ISPS-kades van Nobel: de kade aan de rivierzijde, het bunkerstation of de Uilenhaven. Zodra de aanvraag is goedgekeurd door zowel de agent als Nobel, wordt er een digitale boardingpas verstrekt met een QR-code om de terminal in en uit te kunnen.
Om de QR-code te gebruiken wordt er met behulp van Face-ID technologie extra gecontroleerd of de genen van de aanvraag gekoppeld kan worden aan de eerder verstrekte ID-documenten. Deze extra Face-ID controle is volledig autonoom en duurt maximaal 3 seconden.
Het resultaat: geen overtollige papieren formulieren, telefoontjes of handmatige registraties meer. Alles verloopt via één overzichtelijke app. Nobel refereert dan ook aan de welbekende quote van de Belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wél makkelijker’’
Soms is iets wat verplicht is niet te voorkomen en moet er worden gekeken hoe we dit zo draaglijk mogelijk kunnen maken. Met deze introductie heeft Nobel de primeur: het eerste autonome ISPS-terminalsysteem van Ship2Port in Europa te mogen gebruiken.
''Nobel refereert dan ook aan de welbekende quote van de Belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken, wél makkelijker’'

Slim en veilig
Het nieuwe systeem gaat verder dan alleen toegangsbeheer. De drie al bestaande ISPS-kades van Nobel zijn afzonderlijk van elkaar beveiligd en afgebakend met volledig nieuwe hekwerken en toegangspoorten voor individuen en voertuigen.
Sommige klanten en leveranciers vroegen: waarom niet één groot hek aan de ingang van de kade? Nobel koos daar bewust niet voor, omdat dit ten koste zou gaan van de bereikbaarheid en gastvrijheid van de niet ISPS-kade bezoekers.
Daarom is ervoor gekozen om alleen de ISPS-kades af te schermen. Deze kades functioneren daardoor als autonome terminals, terwijl de winkel, het magazijn en het kantoor van Nobel altijd vrij toegankelijk blijven, zonder registratie of aanmelding vooraf.
Zodra een ISPS-plichtig schip binnen een straal van 400 meter van de betreffende ISPS-kade en terminal komt, sluiten de hekken automatisch en geldt registratie en aanmelding uitsluitend voor dat deel van de kade.

Niet- en wel-ISPS-plichtig schip
Dankzij het innovatieve systeem van Ship2Port heeft schipper, agent en Nobel altijd real-time inzicht in de aankomst en aanwezigheid van ISPS-plichtige schepen, waardoor de kans op overlap met een binnenvaartschip minimaal is. Mocht er tegelijkertijd toch een binnenvaartschip aanwezig zijn, dan staat het kadepersoneel van Nobel klaar om de logistieke planning in goede banen te leiden. Op deze manier wordt de beperkingen die een gesloten terminal (kade met hekwerk) met zich meebrengen voor de binnenvaart tot het minimum beperkt.
Het Ship2Port-systeem
Veel zeevaartklanten kennen Ship2Port al, maar de koppeling met een gebruiksvriendelijke app voor de ISPS-terminals en Face ID-technologie is nieuw. Nobel en Ship2Port hebben hiervoor duidelijke handleidingen en een instructievideo ontwikkeld. Zij zijn ervan overtuigd dat gebruikers na enkele keren werken met het systeem het gemak zullen ervaren. Daarmee hoeft ISPS niet langer gezien te worden als een tijdrovende en kostbare verplichting, maar als een veilig proces dat gemakkelijk en efficiënt via de telefoon te regelen is.
Lees meer op anobel.nl/isps
De beste vaart naar de toekomst
Bij Nobel staat het vinden van de juiste oplossing altijd centraal. Ook wanneer bepaalde zaken onvermijdelijk zijn, wordt er gezocht naar de aanpak die het beste past voor klant en leverancier. Innovatie speelt daarin een sleutelrol. Het nieuwe systeem dat in samenwerking met Ship2Port is ontwikkeld, is daar een mooi voorbeeld van: een praktische oplossing dat een eerder complex en tijdrovend proces aanzienlijk vereenvoudigt en versneld. Dat sluit naadloos aan bij de visie van Nobel: “De beste vaart naar de toekomst.”
